Gloednieuwe werken en moderne klassiekers tijdens Gaudeamus Muziekweek

Nieuwste generatie muziekpioniers gaat dwars door grenzen heen

Van 5 - 9 september presenteert Gaudeamus gloednieuwe werken en moderne klassiekers van muziekpioniers tijdens de jaarlijkse Muziekweek in Utrecht. Gaudeamus Muziekweek 2018 opent met de wereldpremière van The Garden van Richard Ayres uitgevoerd door Asko|Schönberg. Voorafgaand aan het openingsconcert klinkt er tijdens de Singel Serenade een muzikale ode aan de stad op de kade van TivoliVredenburg. Tijdens het openluchtconcert door de Birmingham Contemporary Music Group klinkt vanaf het water onder meer werk van Yannis Kyriakides.

HIGHLIGHTS FESTIVALPROGRAMMA
Gaudeamus scout jonge muziekpioniers en biedt hen een ontwikkelplek én een podium. Dit jaar heeft dit geresulteerd in interdisciplinaire performances en crossovers van nieuwe makers Thanasis Deligiannis, Aurélie Lierman en Maya Fridman welke tijdens Gaudeamus Muziekweek in première gaan. Daarnaast speelt TEMKO het zelden uitgevoerde Shri Camel van Terry Riley zónder dat er een synthesizer aan te pas komt. Elke geïmproviseerde noot is ontrafeld en uitgeschreven in een nieuw arrangement van Aart Strootman en wordt uitgevoerd op speciaal ontwikkelde instrumenten: marmer, steen en hout brengen Rileys kenmerkende digitale compositie tot leven - geheel analoog. Silbersee brengt het minimalistisch vocale werk Stimmung van Karlheinz Stockhausen. Het opzienbarende werk dat tijdens de première in 1969 nog voor controverse zorgde, wordt nu gezien als mijlpaal en erkend als een meesterwerk. Deze Stockhausen-klassieker is onderdeel van de eclectische Gaudeamus Saturday Night dat na twee succesvolle edities in 2016 en 2017 een vaste plek heeft veroverd in het festivalprogramma.

GAUDEAMUS SATURDAY NIGHT
Met maar liefst 22 verschillende concerten en performances presenteert Gaudeamus een barstensvol programma op de zaterdagavond. Stuk voor stuk unieke acts waar geen label op te plakken is. In popsferen onder het genot van een biertje, komt de nieuwste muziek in al haar verschijningsvormen voorbij. In deze laagdrempelige setting kan het publiek naast moderne klassiekers als Stockhausen, ook proeven van de nieuwe elektronische voorhoede (Kara-Lis Coverdale, Coby Sey), modern muziektheater (Rosa Ensemble, Luke Deane, Thanasis Deligiannis), ijle ambient (Sarah Davachi), melancholische indietronica (Carla dal Forno) en dansbare intrumentale new age (Eva Geist). En de 15-koppige bigband BarmyFiveseveN speelt werk van de legendarische Britse cultband Cardiacs - met goedkeuring van frontman Tim Smith, die in 2008 door een hartstilstand getroffen werd.

SOUND ART EXPOSITIE
In samenwerking met Het Huis Utrecht is er een eigenzinnige collectie geluidskunst samengesteld. Senses Working Overtime bestaat uit zeven verschillende installaties en performances waar het publiek actief aan deel kan nemen en een allesomvattende zintuiglijke ervaring kan ondergaan.

CONTEXTPROGRAMMA
Omdat nieuwe luisterervaringen vaak om een nieuwe luisterhouding vragen, wordt tijdens het festival een cursus nieuwe muziek gegeven. Aan de hand van vele muziekvoorbeelden neemt musicoloog Thea Derks het publiek mee langs de ontwikkelingen in de hedendaagse muziek. Ook vernieuwers uit de 20ste eeuw komen aan bod. Zo krijgt het publiek een auditief beeld van de 21ste eeuwse muziek. Met de opgedane kennis uit deze cursus is het nóg leuker luisteren naar de allernieuwste composities van het festival. Naast de cursus is er een uitgebreid contextprogramma voor publiek, professionals en (vak)studenten met onder meer inleidingen voorafgaand aan concerten, composers meetings en artists talks, lezingen van gerenommeerde componisten, reading sessions met topmusici en diverse workshops. Het contextprogramma is in de meeste gevallen gratis te bezoeken.

GEEF EEN TOEGIFT
Gaudeamus doet mee met het landelijke project Geef een Toegift van De Verenigde Podiumkunstenfestivals en vraagt het publiek een donatie te doen voor een extra toegangskaartje voor iemand die zelf niet de financiële middelen heeft om een ticket voor een concert te betalen. Hiermee zet Gaudeamus samen met haar bezoekers in op inclusiviteit en diversiteit en onderstreept de verbindende kracht van kunst en cultuur in onze samenleving.
Gaudeamus stelt hiervoor tickets beschikbaar voor Gaudeamus Saturday Night en draagt zelf 50% van de ticketkosten bij. Samen met de Armoede Coalitie Utrecht zorgt Gaudeamus ervoor dat de tickets terechtkomen bij mensen die graag een voorstelling willen bezoeken, maar het zelf niet kunnen betalen.

PERSBERICHT Gaudeamus Muziekweek 2018.txt

TXT - 4.5 Kb

PRESS KIT - Gaudeamus Muziekweek 2018

ZIP - 79 Mb

Over Gaudeamus

Gaudeamus presenteert, stimuleert en ondersteunt de nieuwste muziek van jonge muziekpioniers. De concerten en activiteiten van Gaudeamus, zoals het jaarlijkse festival Gaudeamus Muziekweek, internationale co-producties en de Gaudeamus Award, zijn toonaangevend binnen de hedendaagse muziek. Gaudeamus scout talent en draagt als opdrachtgever, producent en podium bij aan hun professionele ontwikkeling. Gaudeamus maakt zich al meer dan 70 jaar hard voor muziekpioniers wereldwijd en brengt de muziek van morgen bij nieuwsgierige muziekliefhebbers.

Loevenhoutsedijk 301 3532 XE Utrecht The Netherlands

+31(0)308200111